Contrast ontstaat bij een groot verschil tussen licht en donker, of wel wit en zwart. Als je fotografeert ontstaan de meest contrastrijke beelden bij een felle zon of bijna zwarte schaduwen. Onze ogen zijn slimme machientjes die met de pupil en de oogleden (knijpen van de ogen) in staat zijn om in zwarte schaduwen of in door de zon bijna wit verlichte oppervlakten, details te ontdekken. Hoewel camera's steeds meer kunnen, blijkt het toch telkens weer een uitdaging om een goede foto te maken bij een contrastrijke situatie.
Gelukkig hebben veel camera's een hulpmiddel aan boord om contrastrijke situaties te herkennen: het histogram. Zeer witte, overbelichte, delen van de foto worden als knipperend op de viewer/zoeker weergegeven. Dit zijn de pieken aan de rechterkant van het histogram, die aangeven dat er in deze overbelichte delen geen details meer zijn waar te nemen. Met de beste wil van de wereld krijg je daar ook met Photoshop niets fatsoenlijks meer uit. Pieken aan de linkerkant van het histogram, geven aan dat er zwarte, onderbelichte, delen zijn in de foto waarin geen details meer zijn waar te nemen. Ook hier kan je met fotoshop weinig aan doen.
De belichtingsmeter van een camera wordt vaak in de war gebracht door deze donkere en lichte gebieden. Denk maar eens aan het fotograferen van een persoon met in zijn rug een raam waardoor de zon schijnt. Het resultaat is dat de camera een gemiddelde kiest tussen de belichtingen waardoor de achtergrond nog steeds te licht en de persoon op de voorgrond te donker is.
Een ander voorbeeld waarbij het nog wel eens fout wil gaan is het fotograferen in de sneeuw op een stralende dag, de sneeuw verliest al snel zijn contrast.
Er zijn gelukkig wat manieren om in omstandigheden die zeer contrastrijke plaatjes opleveren toch wat betere foto's te kunnen maken.
A De HDR foto;
Hieraan zal is een apart artikel wijden. Voor hier is het voldoende om te weten dat in de camera meerdere foto's (3, 5, ...) worden gemaakt van hetzelfde onderwerp met verschillende belichtingen. De Sony A57 legt deze beelden overelkaar waarbij onderbelichte en overbelichte delen een verbeterde belichting krijgen. Dit levert een goed belicht plaatje op. Het wordt door mensen soms als nadeel ervaren dat een HDR foto een wat tegennatuurlijk / vlak karakter heeft, MAAR alle details zijn goed zichtbaar.
B Gebruik een Diffusor
Het zonlicht dat voor de overbelichting en de harde schaduwen zocht wordt gefilterd door een diffusor tussen de zon en het onderwerp te plaatsen. Een diffusor is vrij groot, bv 70 x 70 cm, dus vooral geschikt voor modelfotografie o.d. De diffusor verzacht het licht.
C Let op de weersomstandigheid
Bij felle zon op het midden van de dag zijn de contrasten het grootst. Bij bewolking, mist, regen, of zoals in een ander artikel genoemd de omstandigheden voor 10 uur of na 16 uur in de middag, maakt het contrast kleiner. Kijk je bij bewolking op je histogram, dan zie je een berg in het midden ontstaan. We noemen het niet voor niets een grijze, grauwe dag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten