Translate

maandag 22 april 2013

Sony A57 - Algemeen; Belangrijkste pluspunten van de Sony A57 camera




Natuurlijk verschilt de smaak van mensen, net zo goed als de ruimte in de beurs. Het blijft uiteindelijk een hobby waaraan (financiele) grenzen zijn gesteld. De keuze van mij voor de Sony A57 viel na het lezen van vele reviews op het internet, demo's in de winkel én de waarde-voor-het-geld.

Het belangrijkste van een camera is natuurlijk de prestatie die hij levert op het gebied van beeldkwaliteit, snelheid, gebruiksgemak en ontwerp. Daarnaast is er een heel optiepakket waarvan je zoveel mogelijk terug wil zien in de camera.

De meeste reviews laten in tests zien dat de camera voor wat betreft beeldkwaliteit en snelheid tot de beste in de prosumerklasse gerekend kan worden. Het ontwerp van de camera is prima, met goedbereikbare knoppen en zeker goed geschikt voor mensen met wat grotere handen (zoals ik). Daarnaast is de prijs van de camera zeer interessant.

Voor wat betreft de opties biedt deze camera een imposante lijst van mogelijkheden aan boord:

Sensor; De camera heeft een Bionz 16.1MP APS-C CMOS beeldsensor aan boord. Er zijn mensen die graag nog meer pixels zien in hun camera, hiervoor kan dan het grotere broertje de A77 worden gekozen. Meer pixels komt vaak met een hogere prijs en mindere prestaties als het beeldruis betreft.

Translucent Spiegel (SLT); door de vaste en lichtdoorlatende(translucent) spiegel heeft Sony een sterk van de concurrenten afwijkende technologie in handen én waarmee zeer imposante prestaties wordt geleverd. Zo kan deze camera tot 12 foto's per seconden maken terwijl de Autofocus continu zijn werk doet. Uitgaande van deze technologie zijn andere imposante opties mogelijk, die ik hieronder voorbij laat komen.

Viewer/LCD; De LCD is 3" met 921.600 punten. Hoewel door zijn bevestiging aan de onderzijde misschien wat beperkter beweegbaar LCD scherm dan de concurrentie, heb ik daar tot op heden weinig tot geen hinder van ondervonden. Ook hier is gebruik van de SLT-technologie een belangrijke basis voor topweergave (TRU Finder) met de viewer, en laat daarmee de concurrentie ver achter zich. In de video-mode valt ook de grote snelheid van autofocus op. En in de foto-mode zie je hoe je foto eruit ziet vóórdat je de foto maakt (juiste belichting én witbalans), want je kijkt door de spiegel heen! Tot slot krijg je hulpmiddelen tot je beschikking van 'Focus Vergroting' en Reliefkleur/niveau voor scherpstellen, die andere camera's van zijn klasse niet kunnen bieden.

HD Video met Autofocus; er zijn vele spiegelreflexcamera's waarmee Video kan worden gemaakt. Het is een bekend euvel dat deze camera's problemen hebben met de Autofocus. Behoorlijk wat camera's kunnen zelfs de autofocus niet gebruiken in de video-mode, terwijl andere juist heel traag zijn (vanwege de contrast detectie autofocus).  Mede door de SLT-techniek wordt een snelle en continue autofocus in de video-mode voor de Sony camera geboden. Verder is het nieuwe AVCHD2.0 toegepast in de codering en compressie van het videobeeld. Daarnaast biedt Sony de gebruiker een volledige bediening op diafragma en sluitertijd en is een HD video op 50 of 60 frames per seconde mogelijk.

Autofocuspunten; de camera heeft 15 autofocuspunten met 3 cross-punten.

Meeste aantal foto's per seconde; De meeste fotografen kennen het probleem van snelbewegende onderwerpen als kinderen, dieren of sporters. De snelste spiegelreflex en daarmee een van duurste komt tot een prestatie van 8 foto's per seconde. De Sony camera haalt een gemiddelde snelheid van 12 foto's per seconde, zodat je nooit meer een moment hoeft te missen. Met het volgen van een onderwerp, gezichtsherkenning en continue autofocus (ook tussen de opnamen!!!) is de kans groot dat er een aantal goede foto's in de gemaakte serie zitten.
[Nb. voorwaarde bij de hoge snelheid is een geheugenkaart met de capaciteit en schrijfsnelheid, die de interactie met de camerabuffer kan bijbenen]

Helder beeld zoom (CQ) / Digitale Zoom (DQ); Sony kan het zoombereik van de lens, in twee stappen, digitaal verlengen. De eerste stap zelfs zonder enig kwaliteitsverlies in de foto. De tweede stap doet wel consessies en is daardoor minder toepasbaar en is daarom niet aan te bevelen. Sony noemt de techniek 'helder beeld zoom / clear image zoom' afkomstig uit de Cyber-shot lijn, en brengt deze voor het eerst naar de spiegelreflexlijn. De techniek wordt ondersteunt door een image-database in de camera waarmee hinderlijke effecten van de digitale zoom worden gecompenseerd. Zie de handleiding van de camera wat de prestaties zijn van de zoom. Ik licht er hier eentje uit: als beeldkwaliteit op L is ingesteld wordt met de helder beeld zoom (cQ) een verlenging van een factor 2 van de zoomschaal mogelijk.

Panorama in de camera; zeker met het fotograferen van een wijds landschap loop je ook met je ruime groothoeklens nog wel eens tegen de situatie dat je de wijdsheid niet op 1 foto kan krijgen. Truc is dan om met een statief meerdere foto's naast elkaar te nemen en die dan achter de computer met Photoshop aanelkaar te plakken. Dit kan een stuk makkelijker met de Sony camera, want in één slepende beweging met de ontspanner ingedrukt, wordt een reeks foto's gemaakt die de camera zelf aanelkaar plakt tot een panorama. Het vergt even wat oefening (niet te snel of te langzaam slepen) maar dan heb je een imposant resultaat zonder dat er een statief nodig is. Er is meer! In de Panorama 3D mode kan je, zonder speciale lenzen, een 3D foto maken die op iedere moderne 3D-tv te vertonen is.

ISO-bereik; het ISO bereik loopt van 100 tot 16000. Tests laten zien dat tot ISO 800 nagenoeg geen ruis aanwezig is, tot ISO400 is er geen impact op de beeldscherpte en tot ISO3200 de opnamen goed bruikbaar blijven. Met de SLT-technologie als ondersteuning komt de optie MultiFrame Ruis Reductie(MFRR) beschikbaar, waarmee de camera 6 foto's achtereen maakt en een ruisreductie van 3 stops realiseerbaar is. Een foto gemaakt met MFRR ISO800 is vergelijkbaar met een standaard foto op ISO100. Daarmee komt zelfs een ISO25600 beschikbaar!

Lens-correctie in de camera; iedereen kent de correctie in Photoshop om de afwijkingen van de gebruikte lens te corrigeren. Denk daarbij aan de 'chromatische afwijking', 'vervorming' en 'schaduw' die voor iedere lens weer anders is. Bij Sony hebben ze bedacht om die lens-specifieke afwijkingen in een bestandje in de firmware van de camera op te nemen. Zodra de lens wordt gewisseld, wordt automatisch de bij de lens behorende specificatie gelezen en in de camera gecorrigeerd voor de foto. Sony brengt telkens nieuwe firmware versies uit waarmee vooral het aanbod van lenzen wordt uitgebreid.

Schemeropname uit de hand en Multi-Frame Ruis Reductie(MFRR); we kennen allemaal het probleem, zonder statief op pad en dan treedt de avond in. Hoe maak je dan uit de hand nog een foto die niet is bewogen (vanwege de langere sluitertijd) of veel ruis heeft (vanwege de hogere ISO-waarde). Om hier een oplossing voor te bieden heeft Sony goedgekeken naar een truc die al jaren door professionele fotografen wordt toegepast. Zij maakten meerdere foto's op rij en legden deze in Photoshop overelkaar om daarmee de ruis weg te poetsen en de meest scherpe delen van de foto te behouden (het onderliggende principe hierbij is dat de ruis zich random manifesteert dus op iedere foto anders is). Sony maakt het tot een in-camera oplossing, waarbij de camera 6 foto's op rij maakt. De ruis wordt sterk gereduceerd en de scherpe onderdelen van het onderwerp worden behouden. Ook voor deze oplossing is de SLT-techniek onontbeerlijk.

De camera biedt 3 oplossingen voor opnamen bij weinig licht; Naast de twee uit de vorige alinea biedt de camera onder de SCN-mode ook een Nachtscene-keuze. De kwaliteit van het resultaat is verschillend. De 'schemeropname uit de hand' - keuze geeft het snelste en beste resultaat, zonder statief met een ruisreductie van rond 3 stops. De Nachtscene-keuze doet niets meer dan de AUTO-stand waarbij de flitser is uitgeschakeld. Het beste resultaat krijgje met de camera op statief, met MFRR en een zo laag als mogelijke ISO waarde.

Geen oververhitting bij langdurige video-opnamen; voorgangers van de A57 en ook de concurrende merken hadden het probleem dat bij langdurige video opnamen van oververhitting. Dit probleem komt bij de A57 niet meer voor, zodat opnamen tot 30 minuten mogelijk zijn.

DRO en HDR in-camera; het doordrukken en tegenhouden van hoog-/laaglichten is normaliter een standaard handeling in Photoshop om nog wat detail in de schaduwpartijen en de hoogbelichte partijen van de foto te krijgen. Dynamic Range Optimalisatie (DRO) is een bewerking op de schaduwpartijen die in de camera op de reeds gemaakte foto wordt uitgevoerd, met een vooraf instelbare intensiteit. Door de SLT-technologie en de daarvoor beschikbare preview-knop is het effect van DRO vooraf in de zoeker te bekijken. Realiseer je wel dat net als bij Photoshop de DRO bewerking ook de ruis in de schaduwpartijen kan versterken.
High Dynamic Range (HDR) kan in één foto de schaduwpartijen verlichten en de mogelijk overbelichte partijen tegenhouden. Hierdoor ontstaat een meer uitgebalanceerde foto. De Sony A57 doet dit door 3 foto's op rij te maken met een verschillende belichting en deze dan in-camera over elkaar te leggen. De verschillende belichting kan door de gebruiker worden ingesteld.

Reliefniveau - en kleur; het komt wel een voor, bijvoorbeeld in een situatie waarin je maar een beetje scherptediepte hebt, dat je niet meer kan vertrouwen op de autofocus en om moet schakelen naar handmatig scherpstellen. Mede door de SLT-technologie en ondersteund door een focus-vergroting (inzoomen op het onderwerp tbv het scherpstellen) is het handmatig scherpstellen makkelijker geworden. Als neusje van de zalm, heeft de camera reliefniveau- en kleur die de hoogconstast-delen van de foto laat zien en daarmee het handmatig scherpstellen tot een koud kunstje maakt.

Elektronische Eerste Sluiter; Sony heeft een techniek ontwikkeld voor de sensor waarmee een dubbele sluiting van de sluiter niet meer nodig is en daarmee een aanzienlijke tijdswinst in het maken van foto's gerealiseerd.

Doel volgen; de camera is in staat om een langzaam bewegend voorwerp te volgen en daarop scherpgesteld te blijven. Stel je de situatie voor van een voorbij fietsend kind, spelende kinderen aan tafel, of ieder willekeurige andere situatie met kinderen of huisdieren. Deze optie van de camera maakt het mogelijk om je volledig te concentreren op je onderwerp en de compositie, zonder je druk te hoeven maken over de scherpte van het plaatje. Bedenk even dat de camera hiervoor zeer geavanceerde en miljoenenkostende algoritmen gebruikt voor patroonherkenning en het real-time volgen daarvan.

Foto-effecten; nog een optie waarmee de techneuten van Sony je weg proberen te houden van je vertrouwde Photoshop. Een aantal foto-effecten worden in-camera toegepast. Mijn mening; Photoshop geeft je veel meer controle en je behoudt je oorspronkelijke foto.

Goede lenzen; bij andere merken dan Sony, wil de standaard lens bij de body nog wel eens tegenvallen in de kwaliteit van het glaswerk en de afwerking/behuizing van de lens. Sony houdt zijn naam hoog door het leveren van de goede kwaliteit lenzen, met een behoorlijke lichtopbrengst (f/3.5-5.6 op de standaard 18-135mm lens), lichtgewicht maar toch robuust. Sony maakt voor de camera onderscheid in SAM(Smooth Autofocus Motor)- en SSM(SuperSonic Motor)-type lenzen. De SSM-lenzen zijn uitgerust met Carl Zeiss glaswerk en zijn waterdicht. De lensvatting op de A57-body kan overweg met drie verschillende grote merken: - alle Minolta en Konica Minolta Autofocus lenzen, - alle Sony A-mount Autofocus lenzen, - alle Zeiss lenzen die zijn ontworpen voor de A-mount. Zie deze site: http://sonyalphalab.com/sony-alpha-and-nex-technology-camera-and-lens-tutorial-guides/tamron-a-mount-lens-guide-for-sony-alpha-cameras/ voor A-mount lenzen van Tamron.

In-camera handleiding; hoewel natuurlijk niet in het detail en de uitgebreidheid van de papieren handleiding, is dit wel weer een volgende stap naar de elektronische handleiding die je altijd bij je hebt.

Steady-shot; steady-shot maakt een tegenbeweging op de sensor die een trillende hand moet compenseren. Dit doet echter zo goed zijn werk dat zodra de camera op statief staat, de steady-shot uitgezet moet worden. Het mechanisme van steady-shot in de video-modus werkt anders dan in de foto-modus.

Gezichtsherkenning/-registratie; de camera kan gezichten herkennen die je vooraf in het geheugen van de camera hebt opgeslagen. Bij dit herkennen kan je ook nog een prioriteitsvolgorde aangeven. Zodra een gezicht is herkend, wordt er een rechthoekje vertoont en richt de autofocus van de camera zich op het scherpstellen op dit gezicht.

Lachsluiter; hoort naar mijn mening meer in de point&click hoek thuis en zal een meer ervaren fotograaf deze optie nooit gebruiken. De camera herkent dat het onderwerp lacht en maakt dan automatisch een foto. Echter is de camera niet heel accuraat in het herkennen van een lach.

SCN, Auto, Auto+; met deze modi biedt Sony ook voor de beginnende fotograaf opties om de camera snel te leren gebruiken en te ervaren.

Cropfactor; De cropfactor is de vermenigvuldigingsfactor om van de APS-C sensor grootte te komen tot de full-frame 35mm film weergave. Voor de Sony SLT ligt deze factor op 1.5.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten