Regels? Eigenlijk houd ik niet van regels maar eerlijk is eerlijk,
als je de regels niet kent kun je ze natuurlijk ook niet breken. Dus
vandaag op een rijtje wat de algemeen aanvaarde regels in de compositie
binnen de fotografie zijn.
1. Regel van derden
Wat je heel vaak ziet en zekere met mensen met een zogenaamd
“live-view” toestel ff mikken , ja het staat in het midden, mooi dan kan
ie. Niet het meest interessant, dat kan veel anders. Stel je voor dat
je afbeelding is verdeeld in negen gelijke segmenten door twee verticale
en twee horizontale lijnen. Probeer de belangrijkste elementen positie
in je scène langs deze lijnen, of op de punten waar ze elkaar kruisen.
Daarbij zal meer evenwicht en de rente op jouw foto. Sommige camera’s
bieden zelfs een optie om een regel van derden grid super poneren op het
LCD-scherm, waardoor het nog gemakkelijker te gebruiken.
Merk op hoe het onderwerp zich op het kruispunt van de verdeling van de vlakken bevindt.
2. Balans
Het plaatsen van je belangrijkste onderwerp uit het midden, net als
bij de regel van derden, zorgt voor een interessante foto, maar het kan
een leegte achterlaten in de scène, die kan het leeg voelen. Je moet de
balans van de ‘gewicht’ van je onderwerp door het opnemen van een ander
object van minder belang om de ruimte te vullen.
Kijk eens hoe het verkeersbord door het gebouw in evenwicht gehouden
wordt. Je kunt dit ook doen door licht v.s. donker, scherp v.s. onscherp
te gebruiken. Legio aan mogelijkheden……
3. Leidende lijnen
Wanneer we kijken naar een foto ons oog is van nature aangetrokken
langs lijnen. Door na te denken over hoe je lijnen plaatst in je
compositie, kun je invloed op de manier waarop we het beeld waarnemen
uitoefen. Een lijn trekt ons in de foto, in de richting van het
onderwerp, of op reis ‘door’ de scene. Er zijn veel verschillende
soorten lijnen – recht, diagonaal, bochtige, zigzag, radiale etc – en
elk kan worden gebruikt om onze foto’s compositie te verbeteren. Weet
dan ook kan ons oog van linksboven naar rechtsonder scant als het ware,
je kunt hiervan altijd mooi gebruik maken.
Je ziet in deze foto dat de weg ons als het ware op reis neemt door de foto….
4. Symmetrie en patronen
We zijn omringd door symmetrie en patronen, zowel natuurlijke als
door de mens gemaakt. Zij kunnen voor zeer opvallende composities vormen
met name op plaatsen waar je ze niet verwacht. Nog een goede manier om
ze te gebruiken is om de symmetrie of patroon te doorbreken op een
bepaalde manier, waarmee je meer spanning in de scène brengt.
De spanning in deze plaat wordt gemaakt door de symmetrie te doorbreken. Leg je duim eens op de emmer in de rechterhoek……..
5. Standpunt
Deze zomer heb ik op een festival staan werken waar meerdere
fotograferen rond liepen, zo ook een groepje fotografen wat ik werkelijk
de hele avond in staande positie heb zien fotograferen, hmmm zullen
leuke platen geworden zijn. Voordat je, je onderwerp gaat fotograferen,
neem eens de tijd om na te denken over wat je zal schieten van je
onderwerp. Ons standpunt heeft een enorme impact op de samenstelling van
onze foto, met als gevolg daarvan grote invloed hebben op het bericht
dat je plaat uitstraalt. In plaats van alleen schieten uit ooghoogte,
overweeg ook eens het fotograferen van een hoger standpunt, naar beneden
gericht, op de begane grond, vanaf de zijkant, vanaf de achterkant, van
een ver weg, van heel dichtbij, en zo verder.
6. Achtergrond
Hoe vaak heb je genomen wat je dacht dat zou een geweldig schot te
zijn, alleen dan later te zien dat het uiteindelijke beeld effect
ontbreekt omdat het onderwerp zich in een drukke achtergrond bevindt?
Het menselijk oog is uitstekend op het onderscheid tussen verschillende
elementen in de scène, terwijl een camera de neiging heeft om op de
voorgrond en achtergrond plat maken, en dit kan een foto volledige laten
doen in storten. Wij zien in drie dimensies, de camera maar in 2.
Gelukkig is dit probleem meestal eenvoudig op te lossen op het moment
van de opname – door goed rond te kijken voor een eenvoudige en
onopvallende achtergrond en maal je opname zo dat de achtergrond je niet
af leidt van het onderwerp.
7. Diepte
Omdat de fotografie een tweedimensionale medium is, moeten we onze
compositie aandachtig kiezen zodat we gevoel van diepte die aanwezig was
in de werkelijke scène ook kunnen overbrengen op onze foto. Je kunt
diepte in een foto creëren door het opnemen van objecten in de
voorgrond, midden en achtergrond. Een andere handige compositietechniek
is van overlap, waar je deels bewust een object met een ander overlapt.
Het menselijk oog herkent natuurlijk deze lagen en mentaal en maakt
daarmee onderscheid, zo creëer je meer diepte in je beeld.
8. Juiste framing
De wereld is vol van de objecten die perfecte natuurlijke frames te
maken, zoals bomen, poorten en gaten. Door het plaatsen van deze rond de
rand van je compositie kunnen ze je helpen om het belangrijkste
onderwerp te isoleren van de buitenwereld. Het resultaat is een meer
gefocuste beeld dat je oog trekt natuurlijk naar het punt van belang.
Je ziet dat alle elementen hier een kader vormen en je aandacht vasthouden in het centrale deel van de foto.
9. Croppen
Ik denk dat je ze wel kent, de wintersport foto’s die trots te
voorschijn gehaald worden met “kijk hier sta ik op de piste” en dan kun
je met de beste wil van de wereld het onderwerp niet vinden. Zorg dat je
goed cropt, wat wil ik hiermee zeggen ? Zorg dat je storende elementen
die de aandacht afleiden verwijdert als je je compositie op gaat bouwen.
Ga dichterbij staan, in het geval van de skivakantie. Kijk wat stoort
en probeer dit uit de foto te halen. Zet het er niet op zogezegd.
10. Welke regels
Vergeet alle regels, weet dat ze er zijn en dat je ze kunt breken, maar ga vooral lekker experimenteren !!
bron: blog.pixum.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten